czwartek, 25 kwietnia 2013

Dzień szesnasty

Tego dnia po śniadaniu wyruszyliśmy lizbońskimi uliczkami w stronę windy Elevador de Santa Justa. Windę tą zbudowano, by ułatwić przemieszczanie się po położonym na wzgórzach mieście. Obiekt oddany został do użytku w 1902r. Elevador de Santa Justa pokonuje wysoki na 45 m szyb w kilkanaście sekund. Mieliśmy okazję tego doświadczyć, by dotrzeć na punkt widokowy św. Piotra z Alcantary. Roztacza się stąd przepiękna panorama na wschodnią część miasta- od rzeki Tag, przez Zamek św. Jerzego, po całą Baixę oraz Avenida da Liberdade. Mogliśmy również przez chwilę odpocząć w małym, zacienionym parku.

Następnie udaliśmy się na pociąg, który zawiózł nas do miasta Sintra. Jest to górzysta miejscowość, którą upodobali sobie niegdyś zarówno Celtowie, starożytni Rzymianie, jak i Maurowie. Nasze zwiedzanie rozpoczęliśmy od Quinta da Regaleira. Jest to ogromna willa, stworzona przez włoskiego architekta Luigiema Maniniema. Na początku XX wieku willę tą nabył Antonio Augusto de Carvalho Monteiro. Projekt został ukończony w 1910 r. Trasa zwiedzania rezydencji prowadzi przez czterohektarowy park. Wszystko miało tu duchowe i mistyczne znaczenie. Pan przewodnik z zaciekawieniem opowiadał nam wiele o właścicielu, który fascynował się mistycyzmem, sekretami ruch masońskiego. Godną uwagi jest tutejsza kolekcja 600 przedmiotów związanych z obrzędami masońskimi. Jednak najbardziej emocjonujący fragment zaczynał się dla nas z chwilą wejścia do Studni Inicjacji. To rodzaj okrągłej galerii ze 135 wewnętrznymi schodami, którymi schodzi się 27m w głąb ziemi. Następnie, mijając wodne kaskady i jezioro, wyszliśmy podziemnym labiryntem na zewnątrz. Później zwiedziliśmy Kaplicę Przenajświętszej Trójcy  (Capela da Santissima Trindade). Wewnątrz podziwialiśmy witraże, freski przedstawiające świętych, a na posadzce- krzyż portugalskiego Zakonu Chrystusowego otoczony pentagramami. Z innych obiektów znajdujących się w ogrodzie, po których oprowadzał nas przewodnik warto wymienić Ścieżkę Bogów (Patamar Dos Deuses), wzdłuż której ustawiono figury greckich bogów. Weszliśmy również na wieżę Regaleria, by zobaczyć przepiękny widok okolicy. Kończąc wycieczkę po Sintrze mogliśmy zwiedzić pobliskie sklepiki i kawiarnie.

Później wszyscy wróciliśmy wyczerpani na kolację, a następnie spotkaliśmy się w hotelu na spotkaniu, by jak każdego dnia wymienić się swoimi wrażeniami.